A
Federación Portuguesa de Damas, en colaboración coa International Draughts
Federation [IDF], ten a honra de convidar a todos os damistas que o desexen a
participar na VI ETAPA DA COPA DO MUNDO DE DAMAS [Taboleiro de 64 casas] que se
vai realizar entre os días 31 de outubro e 7 de novembro deste ano 2015 en
Albufeira [Portugal].
A
competición con premios que superan os 1.000€ será disputada en 3 modalidades
[Damas Clásicas, Damas Brasileiras e Damas Rusas] de acordo ao seguinte
programa:
Para
poder participar é necesario inscribirse concertando a reserva no enderezo que
segue:
O
valor das inscricións é de 50€ por xogador e inclúe a participación en todas as
probas.
O
local de xogo, estadía e aloxamento será no edificio principal do HOTEL INATEL
en Albufeira [Avenida Infante D. Henrique. 8200-862 Albufeira. Teléfono 289 599
300] con prezos especiais para participantes e acompañantes:
- 30€ por persoa en cuartos dobres. [Inclúe pequeno almorzo e cea buffet].
- 40€ por persoa en cuartos individuais. [Inclúe pequeno almorzo e cea buffet].
A Federación Portuguesa irá soportar os gastos de estadía, alimentación e transporte
dos seus damistas federados, sempre que se organicen debidamente en tren ou
automóbil [4/5 lugares]. Os acompañantes pagarán a súa parte de acordo cos prezos
indicados.
Para
máis información o lector pode consultar o enlace da Federación Portuguesa.
Ao
dedicarmos o artigo de hoxe a esta Copa do Mundo, imos tratar no apartado
práctico temas relacionados coas 3 versións de damas incluídas no programa.
SIMILITUDES E DIFERENZAS ENTRE MODALIDADES
Antes de seguir debemos
explicar que o taboleiro nas Damas Brasileiras e nas Rusas colócase en espello
con respecto ao das Clásicas, empregándose a notación «alxebraica» en lugar da «numérica».
Os movementos das
pezas son iguais nas tres modalidades. As diferenzas están nas normas de
captura e promoción.
Mentres nas Clásicas
os peóns tan só poden capturar cara adiante, nas outras dúas modalidades acrecéntase
o seu poderío permitíndose tamén a captura para atrás. No caso de haber varias
opcións, nas Damas Brasileiras é obrigado comer a maioría, namentres que nas
Rusas pódese elixir libremente. En ningunha das dúas existe a «lei da calidade».
Nas Damas
Brasileiras tan só se pode promocionar un peón se o movemento remata na 8ª fila.
Se ao realizar unha captura múltiple pasa por esa última fila pero non remata nela,
non se converte en dama.
Nas Damas Rusas se
un peón chega á 8ª fila capturando, convértese automaticamente en dama e como
tal pode seguir capturando dentro do mesmo lance.
O número de movementos
máximos permitidos para gañar no final de 3 damas con dominio do río contra
unha [A «Forzosa»] é de 13 lances nas Damas Brasileiras e de 15 nas Rusas.
Coñecidas
similitudes e diferenzas imos agora facer unha homenaxe aos autores históricos de Damas Rusas
que máis destacaron no campo da composición artística.
20 ESTUDOS VÁLIDOS NAS 3 MODALIDADES
[Clásicas,
Brasileiras e Rusas]
Un estudo é unha posición deseñada a medida na que xogan
as brancas e alcanzan o resultado indicado [Vitoria ou Empate] seguindo unha
única solución.
Debe cumprir 3 normas básicas:
- As brancas non poden ter máis de 4 pezas.
- Existirán un mínimo de 2 variantes con lances libres das negras.
- A solución non pode comezar cun lance de captura.
David Ivanovic Sargin
[1859-1921]
Naceu en Moscú no seo dunha familia de
comerciantes acomodados. Estudou para avogado, aínda que non chegou a terminar
a carreira. despois de estar traballando ao servizo do Estado durante dúas
décadas tivo que abandonar o seu posto por razóns de saúde. Posteriormente
dedicouse ao periodismo.
Afeccionouse ao xogo de damas cando coñeceu
a algúns dos mellores xogadores do momento como Goniaev ou Vorontsov que lle
ensinaron a resolver os problemas que saían nas revistas e xornais. Adestraba
diariamente con eles e despois estudaba os xogos polas noites. Desta forma
logrou converterse nun espléndido xogador con enormes coñecementos teóricos e
moi hábil tacticamente. Compraba todo canto libro se publicaba e así chegou a
reunir a máis importante biblioteca damista de todo o país. Como non podía ser
doutra forma, tamén cultivou o campo da composición creando cerca de 200
estudos nos que aparecen multitude de ideas brillantes.
Foi un gran difusor do noso xogo escribindo
e editando revistas do tema, comentando estudos e xogos con análises moi
perspicaces, organizando torneos por correspondencia e patrocinando diversos
concursos de solucionistas.
ESTUDO
Nº1
[Brancas: 9, 18, 27 vs. Negras: 6, 26]
David Sargin
XOGAN BRANCAS E GAÑAN
1.27-31, 06-03;
Se 1. ... 06-02; 2.31-28, 02-24; [Se 2. ... 02-20 (Ou 15); segue 3.28-23 (Ou 19), GB. Se
2. ... 02-11 (Ou 06); 3.18-22, GB.] 3.28-23, 24-02;
4.23-32, 02-24; 5.32-28, 24x13; 6.09x18, [GB].
2.31-28 ...
Ocupando o río e, ao igual que na anterior variante,
preparándose para facer un «gancho» coa dama ou disparar a «batería» co peón da
casa «18».
2. ... 03-17;
Se 2. ... 03-16; segue 3.28-24. Se a dama negra vai a
«12» ou a «16» funciona o «gancho», se vai a «6» ou «7» faino a «batería». As
brancas gañan en todos os casos.
3.28-32! …
Mantendo as ameazas á espera de descolocar a dama negra.
Non vale 3.18-21�, por 3. ... 26-22; 4.21-25, *17-06!!; 5.28-23 ... [Agora se 5.25-29, *06-24; EMP.] 5.
... 22-18; 6.25-29, 06-11; [EMP].
3. … 17-03;
Agora se 3. ... 17-13; 4.32-14, 13x27; 5.14-18, [GB].
4.32-23! …
Ocupando esta casa no momento xusto. Aquí Sargin segue
con 4.18-21 ... [Única coas regras
das damas rusas] 4. ... 26x17; 5.32-10, [GB.]
4. … 03-17;
Nótese que o estudo de Sargin non contén «dual», pois nas
damas rusas aquí con 4. ... 03-07; [EMP]. Ao estar a dama na casa «23» como o
peón captura para atrás, non se pode disparar a «batería».
5.18-21 ...
Agora a defensa 5. ... 26-22; non vale por 6.23-30. [GB].
5. ... 17-06; 6.21x30, [GB].
As brancas coroan o peón e gañan coa «Forzosa».
ESTUDO
Nº2
[Brancas: (7), (15), (29) vs. Negras: (10),
23]
David Sargin [1892]
XOGAN BRANCAS E GAÑAN
1.07-03,
10-05;
a) 1. ... 10-14; 2.29-19, [GB].
b) 1. ... 10-01; 2.29-19, 23x14; 3.03-10, 14x05; 4.15-02, [GB]. Por «Prisión»
con esquema de Timoneda [1635]
2.15-02,
05-01;
Se 2. ... 05-14; 3.29-19, [GB]. Semellante á «variante a»
do primeiro lance.
3.29-19,
23x14; 4.02-05, [GB].
Un estudo fundamental para o esclarecemento da «Barca»
con peón móbil.
ESTUDO
Nº3
[Brancas: (3), (8), (29). Negras: 24, 25,
(28)]
David Sargin [1899]
XOGAN BRANCAS E GAÑAN
1.29-15,
28-32;
Resgardándose do disparo da «batería» con 15-20.
a) Se 1. ... 28-23; seguiría 2.15-20, 23x16; [Ou se 2. ... 24x15; 3.08x28, GB.]
3.08-12, 16x07; 4.03x16, 25-21; 5.16-07, 21-17; 6.07-03, 24-20; 7.03-06, 20-16;
8.06-03, [GB].
b) Ou se 1. ... 28-01; 2.03-10 ... [Actúa o «gancho»] 2. ... 01x12; 3.08x15, 25-21; 4.15-11,
21-17; 5.11-06, [GB].
2.*03-16!
...
Ameazando co «gancho» e impedindo o desexado sacrificio
do peón traidor con 2. ... 24-20; por 3.16x23, 32x12; 4.08x26, [GB].
2.
... 32-01;
Unha vez máis a dama non pode quedar en posición
flutuante polo disparo da «batería».
3.16-20
...
E agora o remate e igual que na posición de Enrique Moya
y Pérez [«Tratado completo del Juego de Damas»;
Valencia, 1875] que vemos no seguinte diagrama.
3.
... 25-21; 4.08-04, 21-17; 5.04-18, 01-32;
Se 5. ... 17-13; 6.18x09, 01-32; 7.09-18 ... [E agora, coa insignificante diferenza de que na
casa «20» temos un peón branco e non unha dama, estamos nunha posición de
Antonio Mirón y del Castillo que foi publicada no Tratado de Timoneda no ano
1635] 7. ... 32-01; 8.18-07, 01-32; 9.07-04, 32-01; 10.04-08,
01-32; 11.20-23, 32x12; 12.08x15, [GB].
6.18-13,
17x10; 7.15-08, 24x15; 8.08x01, [GB].
En algúns dos estudos anteriores vimos anticipacións dos
compositores rusos. Neste extraordinario final sucede ao revés, a anticipación
pertence aos autores clásicos da nosa modalidade.
ESTUDO
Nº4
[Brancas: (7), (24), (31) vs. Negras: (5),
19, 32]
David Sargin [1896]
XOGAN BRANCAS E GAÑAN
1.24-02,
05-01;
Se 1. ... 05-10; 2. 2.07-14, [GB].
2.*07-14
...
A clave. Semella impensábel que as brancas con tan só
dúas damas poidan gañar.
2.
... 19x10; 3.02-05 ...
Un ataque con función tripla: Inmobiliza a dama negra,
impide o sacrificio do peón e aproveita a situación do traidor da casa «32».
3.
... 10-06; 4.05-23, 01x28; 5.31x02, [GB].
ESTUDO
Nº5
[Brancas: (4), (18), (24) vs. Negras: 16,
(23) 30]
David Sargin [1899]
XOGAN BRANCAS E GAÑAN
1.18-27,
23-32;
Se 1. ... 23-01; [O remate sería similar se as negras moven a dama ás casas «5» ou «10»;
mentres que se 1. ... 23-19; seguiría 2. 2.04-08, 30x23; 3.08x22, GB.] 2.24-15, 30x23; 3.15-12, 16x07; 4.04x32, [GB]. «Bloqueo Bipolar».
2.*04-08
...
Nótese que no vale 2.04-07, por 2. ... 30x23; 3.24-28, *16-12;
[EMP].
Nikolai Nikolaevich Pankratov
[18??-1904]
Existen moi poucos datos sobre a biografía
deste prestixioso damista e ata se descoñece a data e lugar de nacemento. Foi
un extraordinario compositor de estudos e analista de finais prácticos tal como
se pode constatar polo feito de que cando a revista «Shashki» no ano 1901
realizou unha clasificación dos mellores traballos publicados ata aquel
momento, Pankratov foi galardoado co 1º e 2º premios.
Se exceptuamos algúns campionatos por
correspondencia, non participaba practicamente en torneos e tiña moi pouca
relación cos damistas da elite. Viviu os últimos anos da súa vida en San
Petesburgo e no seu obituario, ocorrido no ano 1904, todas as publicacións
especializadas recolleron a noticia e recoñeceron a súa valiosa contribución no
progreso e difusión do xogo de damas.
ESTUDO
Nº6
[Brancas: (6), (9), (29) vs. Negras: (23)
30]
Nikolai Pankratov
XOGAN BRANCAS E GAÑAN
1.*09-27
...
Un ataque clave que vai provocar a ganancia dun tempo.
1.
... 23-32;
Con todas as casas do río á súa disposición, en ningunha
delas as negras poden encontrar un lugar segura para á súa dama.
a) 1. ... 23-14; 2.29-25, [GB].
b) 1. ... 23-01; 2.06-11, 30x23; 3.11-14, 01x19; 4.29x15, [GB].
c) 1. ... 23-05; e gañan as brancas con 2.06-11, ou co dual 2.06-02, [GB].
d) 1. ... 23-28; 2.06-24, [GB].
Tampouco vale 1. ... 23-16; por 2.06-03, 30x23; 3.29-12,
16x07; 4.03x27, [GB].
2.06-24,
30x23; 3.24-28 ...
Agora a dama negra non ten escapatoria.
3.
... 23-20; 4.28-01, 20-16; 5.29-19, 32x14; 6.01x19, [GB].
Con tan só tres pezas, o número de variantes que se
orixinan é algo sumamente difícil de conseguir.
O Dr. Orlando Augusto Lopes no ano 1947, un tempo no que
aínda eran descoñecidas as obras rusas en Portugal, compuxo un estudo similar
que reproducimos a continuación:
Solución: 1.08-29.
ESTUDO
Nº7
[Brancas: (9), (12), (29) vs. Negras: (14)
28]
Nikolai Pankratov [1899]
XOGAN BRANCAS E GAÑAN
1.09-22,
14-10;
a) 1. ... 14-23; 2.12-16, e agora se:
▬ 2. ... 23-30; 3.22-27, [GB].
▬ 2. ... 23-01; (Ou dama a 5, 10 ou 14)
3.22-19, [GB].
b) 1. ... 14-05 (Ou 1); 2.12-07, 05-23; 3.07-16, [GB]. Tal como na «variante
a».
2.12-03,
10-14; 3.03-07, 14x04; 4.29-25, 28-24; 5.22-18, [GB].
Bloqueando a dama nas paralelas. Unha nova ida coa que
contribuíu Pankratov no esclarecemento da «Barca» con peón móbil.
ESTUDO
Nº8
[Brancas: (8), (15), (19). Negras: (3), 12,
29, 32]
Nikolai Pankratov [1901]
XOGAN BRANCAS E GAÑAN
1.*15-02, 03-07;
a) 1. ... 12-07; 2.08-04, [GB]. Final básico.
b) 1. ... 03-17; 2.08x15, 29-26; 3.19x29, 17-10; 4.*02-11!,
e aquí se:
▬ 4. ... 32-28; 5.11-07, 28-24; [Se 5. ... 28-23; as brancas gañan como na
posición de Sargin que vimos no «Estudo Nº2». Se 5. ... 10-23; 6.07-16,
23-10; 7.29-19, GB. Se 5. … 10-05; (Ou 5. ... 10-01; que
ven sendo o mesmo) 6.15-22, 05-23;
7.07-16, GB.] 7.*07-16!, seguido de 8.16-20, [GB]. Tamén
xa visto, esta vez no «Estudo Nº3».
▬ 4. ... 10-23; 5.11-07, 23-10; 6.15-22 ... [Máis rápido que 6.07-16, para gañar co método de
Montero] 6. ... 10-23; 7.07-21,
23-28; 8.22-31, 28-10; 9.31-28, 32x23; 10.21-14, 10x19; 11.29x15, [GB].
▬ 4. ... 10-01; [Se 4. ... 10-05; o proceso non varía. Mentres que
se 4. ... 10-28; 5.15-22, 28-23; traspón á ramificación anterior] 5.15-22, 01-28;
6.11-07 ... [Lance de espera] 6. ... 28-23; 7.07-21, e as brancas gañan como na ramificación anterior.
2.08x15, 29-26; 3.19x29, 07-14; 4.*02-06,
32-28;
Se 4. ... 14-11; 5.06-02, 11x24; 6.29-15, 24x11; 7.02x24,
[GB].
Se 4. ... 14-05; 5.06-11, [GB]. Como na «variante b».
5.*06-03, 14-01!;
Se 5. ... 14-05; 6.03-07 como na primeira
ramificación da «variante b», ou mellor 6.15-22, 01-14; 7.03-07, como na
liña tronco.
6.*15-22 ...
Ameazando con facer funcionar o «gancho». Agora non vale 6.03-07, por 6. ...
28-23; e non se pode impedir a inmolación do peón [EMP].
6. ... 01-14;
Se 6. ... 01-23; 7.03-16, [GB]. Bloqueo.
7.03-07! ...
Para bloquear a dama nas «paralelas» como no estudo
anterior.
7. ... 14x04; 8.29-25, [GB].
Mikhail Ivanovich Tumanov
[1865-1919]
Membro dunha familia de clase media, naceu
en Syzran —a cidade enclavada na marxe dereita do río Volga— hoxe coñecida
grazas ao seu faraónico embalse.
Traballou ata os 24 anos na tenda do seu
pai, pero o espírito de aventura levouno a abandonar o fogar para ingresar no
exercito. Da súa nova actividade axiña se cansou e tan só 4 anos despois volveu
a cambiar de oficio para dedicarse, esta vez xa definitivamente, a prestar
servizos en diferentes empresas navieiras.
Comezou a practicar damas con 7 anos de
idade chegando axiña a converterse nun xogador moi forte. Sempre gustou moito
da composición dedicando a maior parte do seu tempo a este campo no que
conseguiu numeroso premios. Creou cera de 70 estudos pero non todos se
conservan hoxe. O grande incendio do ano 1906 en Syzran queimou todos os seus
arquivos e tan so a parte publicada e outra que foi restaurada coa súa memoria
puido chegar ata nós.
ESTUDO
Nº9
[Brancas: (5), (17), (28). Negras: (3), 20,
(27)]
Mikhail Tumanov [1897]
Mikhail Tumanov [1897]
XOGAN BRANCAS E GAÑAN
Traballo composto no ano 1897, o primeiro no que se
presenta o tema do «Bloqueo Angular Repetido». Pola súa calidade foi seleccionado
por Nikolai Kukuiev para formar parte do seu libro «125 Estudos de Damas».
1.05-09
...
Agora estaría fóra de tema a liña con 1. ... 20-15; [As brancas gañan por inconsistencia. Se 1. ... 20-16;
2.09x31, 03-12; 3.31-18, 12-29; 4.18-07, GB.] 2.09x31,
03-16; [Escapando da ameaza con 28-10] 3.*17-30, 16-03; 4.28-14 ... [Con 4.31-22 tamén
GB.] 4. ... 15-12; 5.31-13, 03x17; 6.14-21, 17x26; 7.30x21,
12-08; 8.21-04, [GB].
Pero existen dúas variantes fundamentais segundo para a
casa que escape a dama. Vexamos:
-A-
1.
... 27-30; 2.28-10, 03x13; 3.09x16, [GB]. «Bloqueo angular».
-B-
1.
... 27-31; 2.28-10, 03x13; 3.17x24, [GB]. Repetindo
o tema pero de forma totalmente diferente.
Nicolai Alexandrovich Kukuiev
[1875-1951]
Veu ao mundo á veira do río Volga na cidade
campesiña de Yaroslavl, pero aos poucos meses do seu nacemento a familia
trasladouse a Moscú. Foi aquí, na capital, onde aprendeu os rudimentos do xogo practicando
nas súas horas libres cos vendedores ambulantes. Naqueles días os mercados eran
unha especie de clubs de damas nos que se podía chegar a intimar con moitos
afeccionados. Nun destes lugares coñeceu por casualidade ao gran Vorontsov, un famoso
xogador que o introduciu no intricado labirinto da teoría e que o axudou a
progresar enormemente pulindo a súa técnica.
Publicou o seu primeiro traballo en 1891,
con tan só 16 anos de idade. Foi unha gran ledicia ver a súa creación ao lado
de mestres da composición como Ivanov, Chochin, Tumanov ou Sargin.
Despois comezou a xogar por correspondencia
e a publicar máis estudos en xornais e revistas. Pero a súa verdadeira fama no
chegou ata despois da Revolución cando gañou en 4 ocasións consecutivas o
Campionato de Moscú e logrou dous segundos postos no Nacional.
Como compositor creou máis de 60 estudos de
alta calidade que non só son verdadeiras obras de arte senón que tamén
constitúen un prezado legado educativo, indispensábel para perfeccionar a
técnica do final de xogo.
Tamén recompilou as mellores producións de
todos os autores rusos que se tiñan realizado ata o momento e publicounas no
ano 1928 nun libro titulado orixinalmente «100 Estudos de Damas».
Posteriormente despois de notar algunhas imperfeccións, excluíu 10 traballos e
completou a obra con outros 35 novos, pasando a titularse desde a 3ª edición
como «125 Estudos de Damas».
Sempre compartiu a súa experiencia cos
xogadores novos e deu numerosas conferencias nas Casas dos Pioneiros. Nunca
perdeu a paixón polas damas e incluso nos derradeiros anos da súa vida cando se
veu obrigado a gardar cama, seguiu de preto todo canto se publicaba na prensa
especializada.
ESTUDO
Nº10
[Brancas: (20), 21, (31) vs. Negras: (3), 29]
Nicolai Kukuiev
Nicolai Kukuiev
Nun dos volumes dos «Finais Prácticos Básicos» editado
pola «Enciclopedia Damista» aparece un final do mestre brasileiro Miguel
Cavalcanti que aumenta algunhas variantes ao estar recuado da seguinte forma:
Brancas: (20), 21, (24) vs. Negras: (13), 29. Pero na solución 1.*24-31, non
menciona que coa resposta 1. ... 13-03; existe unha anticipación, pois vai dar
á posición orixinal de Kukuiev.
1.20-16
...
Unha chave de emerxencia en vista de que non vale
1.20-23, por 1. ... 03-12 ou 1. ... 03-16; e o pase do peón «21» é imposíbel.
1.
... 29-26;
Sacrificando o peón para desfacer a «batería» e poder
entrar no río.
a) Se 1. ... 29-25; 2.31-18, 03-17; [Se 2. ... 03-10 (Ou 06); segue o disparo con 3.18-31, GB.] 3.16-30 ... [Na nosa modalidade
tamén vale 3.18-27, 17x23;
4.16x30, 25-21; 5.30x17, GB.] 3. ... 17x26; [GB].
b) Se 1. ... 03-10 (Ou 06); 2.21-26, 29x22; 3.31x03, [GB].
2.21x30,
03-10;
Aparentemente o obxectivo está conseguido, pero co
primeiro movemento branco quedou preparada unha boa «armadilla».
3.31-13,
10x17; 4.16-03, [GB].
A dama negra está bloqueada.
ESTUDO
Nº11
[Brancas: (3), (9), (25). Negras: 14, 20,
(27), 31]
Nicolai Kukuiev [1903]
Nicolai Kukuiev [1903]
Neste estudo publicado na «Folla do Damista» no ano 1903,
aparece por primeira vez o que pasou a denominarse como «Bloqueo Kukuiev».
1.03-16
...
«Ataque dobre».
1.
... 27-23;
Forzada para non perder material.
2.09-05
...
Repite con outro «ataque dobre».
2.
... 23-19;
Cedendo un peón, pero ameazando a dama da casa «5».
3.*16x27!!,
31x22; 4.25-29 ...
Creando un orixinal bloqueo, hoxe coñecido polo nome do
seu autor.
Alexander Alexevich Saveliev
[1876-1937]
Natural de San Petesburgo residiu nesa
cidade ata que en 1896 decidiu mudarse para Kursk. Anos máis tarde, xa despois
da revolución trasladouse ao sur, vivindo primeiro en Berdyansk e logo en
Tanganrog.
Os seus primeiros traballos no campo da
composición viron a luz en 1901 na revista «Shashki» e alcanzaron tal fama que
dous anos máis tarde foron exhibidos no alto dun edificio reproducidos nun enorme
taboleiro mural xunto a outros dos irmáns Chochin.
Ao longo da súa carreira compuxo cerca de
120 estudos nos que a parte da súa dificultade inherente destacaba a
culminación, case sempre cun final inesperado e orixinal. Publicou en multitude
de medios, especialmente na revista «64» na que saíron estudos da súa autoría
en case todos os números editados na segunda metade da década dos anos 20.
No campo práctico tamén era un bo xogador e
foi invitado aos 4 campionatos rusos que se celebraron antes da revolución e
posteriormente a 2 da Unión, pero nunca chegou a participar, presuntamente por
motivos económicos.
ESTUDO
Nº12
1.30-16! ...
Frear o avance do peón non daría os resultados desexados.
Tan só a construción desta «armadilla» permite progresar adecuadamente para
poder alcanzar o reto.
Se 1.04-11, as negras entregan os dous peóns 1. ...
24-20; 2.30x16, 10-05; [Ou 2. ... 10-06] 3.09x02, e toman o río con 3. ... 31-28; [EMP]. Nótese que a defensa directa
con 1. ... 31-28; perde tras 2.04-14, 28-32; 3.14x01, [GB].
1. ... 10-06;
Como acabamos de explicar, non vale a ocupación do río 1.
... 31-28; polo dobre ataque con 2.04-14 e [GB].
2.*16-03 ...
A forma axeitada de facer funcionar a «armadilla». Se
2.09-02 as negras defenden con 2. ... 06-03; [EMP]. Nótese que neste caso non
valía 2. ... 31-28; por 3.02x15 e as brancas gañan tal como vimos no final do
«Estudo Nº8».
2. ... 06-02; 3.03-06! ...
Sacrificando o peón para obrigar á dama negra a colocarse
en posición flutuante.
3. ... 02x15;
A semellante desenlace conduce 3. ... 02x20.
Mentres que 3. ... 02x11; permite acurtar o proceso con 4.04x18, 31x13;
5.09x27 [GB].
Alexander Ivanovic Chochin
[1878-1906]
Alexander Chochin [Nalgúns
sitios transcrito como «Shoshin»] naceu na pequena poboación de Levashino situada
na conca do Volga a uns 250 kms de Moscú. Con tan só dous anos de idade foi
trasladado a San Petesburgo, onde o seu pai abriu unha pequena tenda dedicada á
venta de candeas e queroseno para iluminación.
Na súa casa nunca faltaron fichas nin
taboleiro pois todos sentían unha gran paixón polo xogo de damas. Foi o seu pai
o que lle aprendeu as primeiras nocións tanto a el como ao seu irmán Vasily,
que tamén chegaría a ser un reputado damista. Sendo xa un adolescente foi
tutelado polo campión local V. Filipov, ao que conseguiu superar en moi pouco
tempo. O seu mestre, admirado, concertou unha partida de 4 xogos por correo co
famoso Arcadi Ovodova. Ante o asombro xeral, o noso protagonista conseguiu
dobregalo co máis que convincente resultado de dúas vitorias e outros tantos
empates.
No ano 1897 celebráronse dous importantes
torneos en San Petesburgo que valeron a Chochin para alcanzar unha enorme popularidade
tras despregar un estilo tremendamente agresivo e vencer en ambos os dous sen dar
tan sequera nin un só empate.
En 1898 é invitado a participar na 3ª
edición do Campionato Ruso, pero esta vez a falta de experiencia na alta
competición xogoulle unha mala pasada e tan só puido compartir o segundo e terceiro
posto con Ovodova. Con todo conseguiu non perder en ningún dos enfrontamentos e
ata derrotou a Fedor Kaulenom, o primeiro clasificado, por 3 vitorias a 1, con
5 empates.
A seguinte edición tardou tres anos en
celebrarse, Chochin a piques estivo de alcanzar
o éxito, pero finalmente tan só conseguiu o segundo posto a medio punto do
campión Sergei Vorontsov. Desgraciadamente a súa vida foi moi curta, morreu
antes de cumprir os 27 anos, e nunca máis puido participar en tan prestixiosa
proba.
Non cabe dúbida de que Chochin era grande como
xogador, pero el forxou a súa auténtica lenda no campo da composición artística.
Creou uns 50 estudos de finais, todos considerados como auténticas obras de
arte.
No seu tempo en Rusia existían dous métodos
de elaboración deste tipo de obras. Un máis basto, con opción múltiple para as
negras, pero con remates antieconómicos e outro con material máis reducido, no
que xeralmente as brancas tiñan 3 pezas xerando tamén varias opcións, pero nos
que tan só unha das variantes mantiña a limpeza de solución única. Chochin foi
capaz de combinar ambas direccións multivariando sempre con economía e limpeza
en todas as hipóteses converténdose no fundador da escola artística moderna.
Xornalista profesional, tamén cultivou
outras artes como a pintura e a escultura. Destacou como publicista de artigos
sobre o noso xogo e foi director da famosa «Folla do Damista» que se editaba en
Petrogrado.
ESTUDO
Nº13
1.17-13!! …
Fascinante. Nótese o fracaso dos seguintes ensaios:
a) 1.17-03, *15-11; 2.09-13, 25-21; 3.13-17, 21-18; 4.17-21, 18-13; 5.03x17,
11-07; 6.21-25, *07-03; [EMP].
b) 1.09-13, *15-11; 2.13-18, *25-21; [Non 2. ... 11-07�; por 3.17-03, 07-04; 4.03-17, GB.] 3.18x25,
11-07; 4.17-30, *07-03; [EMP].
É interesante resaltar que o estudo orixinal contaba
aínda con dúas pezas máis: Un peón branco na casa «7» e outro negro na «8». A
solución, máis difícil, comezaba con 1.*07-12, 08x15; [Non esquecer que nas damas rusas os peóns tamén comen
para atrás] e agora 2.13.17.
Esta xema da composición artística foi creada por Chochin
no ano 1896, anticipándose así ao portugués Luís Antonio David que publicou
este mesmo estudo na revista «Século Ilustrado» no 1948. Curiosamente, catro
anos máis tarde tamén apareceu en «A Lente» outra composición de David que tiña
anticipación rusa, esta vez reproducindo un estudo de Gordin de 1897. Non sen
razón moitos pensaron que se trataba de plaxios, pero nada máis lonxe da
realidade. Segundo corroboran o Dr. OAL e Antonio Eduardo Igrexas, amigos
persoais do autor, el tan só coñecía as obras dos autores clásicos españois e
cando morreu no ano 1952, nada sabía da existencia dos traballos realizados
fóra da nosa península.
1. ... 15-12;
Agora se:
a) 1. ... 15-11; 2.13-03, 25-21; [Alcanzando unha posición que xa aparece nun xogo do manuscrito do
«Canónigo del Sacro Monte de la Ciudad de Granada» datado na metade do S.XVII] 3.09-13, 21-17; 4.03-10, 11-07; 5.10-01, [GB].
b) 1. ... 25-21; 2.13-03, 15-11; 3.09-13, 21-17; e
como na variante anterior segue 4.03-10, [GB].
2.13-18, 12-08; 3.09-13, 08-04;
Se 3. ... 25-21; 25-21; 4.18x25, 08-04; 5.13-18, [GB].
4.13-17, 04x21; 5.17x26, [GB].
Unha obra que debe figurar en todas as antoloxías.
ESTUDO
Nº14
1.04-07 …
Chave de espera coa que se constrúe unha «armadilla»
anti-promoción.
1. ... 06-02;
A liña temática. Máis fácil é o remate con calquera das
outras opcións:
a) 1. ... 06-03; 2.27-30, [GB].
b) 1. ... 28-24; ou 1. ... 28-23; segue en ambos os dous casos 2.27-13, [GB].
2.27-09, 02x24; 3.09-02 ...
Plasmando así a idea de atrapar a dama negra que sofre
ataque frontal da súa homónima branca. Na composición artística este tema é
coñecido como «Bloqueo Frontal Impuro» e neste estudo do ano 1899 aparece por primeira
vez na modalidade rusa.
Unha anticipación de moita menos calidade pódese ver no
seguinte traballo do alemán Jean Dufresne [1829-1893] publicado no seu «Pequeno
Tratado do Xogo de Damas» do ano 1884.
3. ... 28-23;
No «Bloqueo Frontal Puro» a dama é forzada a entregarse
automaticamente, pero no «Impuro» a existencia deste peón obriga ao seguinte
intercambio que caracteriza o tema.
4.07-11, [GB.]
ESTUDO
Nº15
1.32-05
...
Elegante forma de evitar que funcione a manobra defensiva
que van efectuar as negras.
1
... 25-29;
Formando «batería» e ameazando con cambiar peóns. Outros
intentos perden por inconsistencia. Un exemplo moi interesante pode ser o
seguinte: 1.32-05, 25-11; 2.24-28, 11-02; 3.05-14 ... [Se a dama move a outra casa do río, segue 3. ... 02-15;
retrasando un lance debido a ameaza de cambio con 26-21] 3.
... 02-24; 4.28-32, 26-22; 5.17-21, 22-18; 6.14-10, 24-15; 7.21-25, 15-12!;
8.32-28! ... [Evitando a trampa.
Se as brancas xogan de forma descoidada 8.25-29�, segue 8. ... *18-13; EMP.] 8. ... 12-03; 9.10-05, 03-07; 10.05-09, [GB].
2.24-28
...
Complemento do lance anterior.
2.
... 26-21; 3.17x26, 29x01;
Nótese que nas damas rusas, ao non existir a lei da
calidade, o estudo presenta unha variante máis con resultado similar aínda que
coas damas en posición «inversa».
4.28-32,
[GB].
Remate con «Bloqueo Bipolar» caracterizado pola
colocación de dúas damas de diferente cor nas respectivas casas de coroación da
gran diagonal sen existencia de máis pezas sobre o taboleiro. A súa
consecuencia resulta evidente: «O bando ao que lle toca mover, perde».
O primeiro autor en empregar este tipo de bloqueo foi o
español Juan de Timoneda no ano 1635. En Rusia o motivo apareceu moitos anos
despois, en 1827, no tratado de Alexander Petrov [1794-1867].
ESTUDO
Nº16
XOGAN BRANCAS E GAÑAN
1.23-30
...
Chave coa que se crea unha «armadilla» anti-promoción
dobre.
1.
... 06-03;
Ou de forma similar se 1. ... 07-03; 2.30-16, 11-07; e
bloqueo con 3.04x11, [GB]. Neste caso existe un «dual» con 3.02x11, 03-17;
4.16x03, 17-26; 5.03-10, [GB].
A existencia de «duais» nas composicións artísticas
desvalorizan o traballo, quedando incluso «demolidas» se esta falla acontece
nunha variante temática antes do terceiro lance branco.
2.30-17,
11-06; 3.02x11, [GB]. Bloqueo.
Nótese que nas damas rusas a solución aquí é diferente,
debendo seguir con 3.04x11, 06x15; [Repare en que os peóns tamén poden comer para atrás] 4.02-06,
[GB]. Da mesma forma na variante anterior queda eliminada a primeira das
opcións e desaparece o «dual» co que a composición resulta tecnicamente
perfecta.
Este traballo publicado na revista «Shashki» no ano 1901,
ten un enorme interese. No «Xornal de Almada» do 13/9/1969 na súa produción Nº
529 amosa un final gañado en torneo polo eminente damista español Víctor
Cantalapiedra no que se pode ver este tema nunha posición máis recuada e con moitas
máis posibilidades de aparecer na práctica. Aquí a temos:
1.10-14, 15-11; 2.14-19, 17-13; 3.19-23, 13-10; 4.23-27,
10-06; 5.*08-12!!, 16x07; 6.27-30, e estamos na posición de Chochin despois do
primeiro lance branco.
ESTUDO
Nº17
1.25-29
...
Practicamente obrigando ás negras a efectuar o lance que
segue.
1.
... 26-17;
a) Se 1. ... 26-08; 2.13-22, 08x26; 3.29x32, [GB].
b) Se 1. ... 26-30; 2.29-12, 16x07; 3.04x28, [GB].
2.*09-05!
...
A clave na nosa modalidade. Cando o Dr. Sena Carneiro na
«Enciclopedia Damista» dedicou unha homenaxe a Alexander Chochin na páxina 2048
do «6º Volume», enfeitizado pola riqueza de variantes, seguiu a solución do
autor con 2.29-08�, *17x06; [Se 2. ... 17x10;
3.09-05, 10x01; 4.08-12, 16x07; 5.04x32, GB. Ou se 2. ... 17x03;
3.04-07, 03x12; 4.08x28, 16-12; GB.] 3.09-02,
sen decatarse que agora tanto 3. ... 06-20; como 3. ... 23-01; ou 3. ... 23-32;
conducen ao empate.
O lector debe notar que nas damas rusas o estudo é
tecnicamente fantástico.
● Se 3. ... 06-20; seguiría 4.02x24, 23-32!;
5.24-11, 32-01; 6.11-20, 16x23; 7.04-14,
[GB].
● Se 3. ... 23-01; 4.0x20, [GB].
● Se 3. ... 23-32; 4.02x11, [GB].
● Se 3. ... 06-24; 4.04-11, [GB].
● Se 3. ... 06-10; 4.02-05, 10x01; 5.08-12,
[GB].
● Se 3. ... 06-03; 4.04-07, [GB.]
● Se 3. ... 06-13 [Ou 17]; 4.02-06 seguido
de 5.04-07, [GB].
2.
... 17x01;
Obrigado pola lei da cantidade. Nótese que nas damas
brasileiras existiría un «dual», pois
aparte da solución do autor, tamén sería válida esta.
3.29-12,
16x07; 4.04x32, [GB].
Vasily Alexandrovich Sokov
[1912-1944]
Naceu en Yaroslavl nunha familia de
campesiños moi pobres. Cando contaba con 12 anos, por desavinzas entre os seus
pais, trasladouse coa nai e dúas irmás menores a Leningrado. Para axudar no
mantemento da familia converteuse en vendedor ambulante de xornais e estivo un
ano enteiro sen poder ir á escola.
Desde moi pequeno xa coñecía os rudimentos
das damas, pero non comezou a tomar o xogo en serio ata que con 15 anos
proclamouse campión escolar de todo Leningrado.
Apoiado pola súa portentosa memoria, pasou
longas horas estudando libros especializados na biblioteca pública local e
asistiu a cursos maxistrais na Casa dos Pioneiros polo que non é de estrañar
que os seus primeiros éxitos chegasen de inmediato.
Cun espírito enormemente combativo e
convertido nun gran teórico e innovador, dominou e escena damista soviética
durante a década que vai de 1931 a 1941. Nese tempo logrou 34 primeiros postos
nos 40 torneos en que participou. Nos 469 xogos disputados alcanzou o
extraordinario rexistro de 269 gañados, e tan só 11 perdidos.
O punto culminante da súa carreira tivo
lugar no ano 1938, cando conseguiu gañar no fortísimo Campionato Soviético, sen
perder xogo e cunha vantaxe de 2 puntos sobre o segundo clasificado. Un feito
salientado de xeito moi especial na revista «64» considerándoo como o mellor
xogador de toda a historia.
Desgraciadamente morreu moi novo. Con tan
só 41 anos e en plenitude dos seus poderes creativos, caeu abatido na Batalla
de Narva durante a 2ª Guerra Mundial.
ESTUDO
Nº18
[Brancas: (19), 28, (29) vs. Negras: (6), 21,
(27)]
1.29-25,
27-18;
● Se 1. ... 27-23; 2.25x02, 23x14 (Ou 10); [Se 2. ... 23x01; 3.28-32, GB.] 3.02-05, 14x01; 4.28-32, [GB].
● Se 1. ... 27-31; 2.25x02, 31x24; 3.19-15,
[GB].
● Se 1. ... 21-17; 2.28-31 ... [Ataque simultáneo a dúas damas flutuantes con
preparación de «Armadilla»] 2. ... 27-20; [Contra 2. ... 27-16; segue o mesmo proceso, e
contra 2. ... 27-30; o camiño é máis curto tras 3.19-26, 30x21; 4.25x02,
GB. Se 2. ... 27-09; o remate é máis evidente 3.*19-22, 09x27; 4.31x03,
GB. Finalmente, se 2. ... 06-15; 3.19x08 ... (Ou o «dual» mínimo con
3.31x22) 3. ... 27-23; 4.31-27, 23x30; 5.08-26, 30x21; 6.25x18, GB.] 3.31-27, 20x30; 4.19-26, 30x21; 5.25x02, [GB].
Ata aquí todo este procedemento é válido nas damas rusas
e tamén na nosa modalidade. Agora vai vir a diferenza.
2.*19-26,
21x30;
O peón come para atrás.
3.25x02,
[GB].
Para poder aproveitar este magnífico traballo nas damas
clásicas, fixemos a adaptación que
segue:
ESTUDO
Nº18 [A]
[Brancas: (6), 12, (27) vs. Negras: 5, (8),
(14)]
XOGAN BRANCAS E EMPATAN
Como o lector pode comprobar, foron precisos tres
cambios.
1º] Trocamos as cores para non infrinxir as normas dos estudos nos que sempre
moven primeiro as brancas.
2º] Avanzamos un lance con respecto ao estudo orixinal.
3º] En lugar de vitoria branca, o enunciado pasa a ser de empate.
Vexamos a solución:
1.06-15!
...
A mesma continuación que no tronco da liña orixinal. As
outras respostas xa vimos antes como perdían.
1.
... 05-02
O mellor intento, en vista de que a idea de Sokov con 1.
... 14-07; non vale na nosa modalidade.
2.*27-18!!
...
Impresionante. A primeira vista as brancas semellan
perdidas [O que demolería a
produción de Sokov, por «dual» grave] pois se 2. ... 14-11;
3.15x06, 02x24; [GN]. Este sorprendente lance defensivo do texto ata pasou
desapercibido para o Dr. Sena Carneiro cando publicou este final na
«Enciclopedia Damista».
Boris Markovich Blinder
[1913-1998]
Naceu en Kiev e aprendeu a xogar as damas
nun internado no que foron inscritos tanto el como o seu irmán Salomón cando
faleceron os seus país no ano 1924.
Destacou como xogador, adestrador e
compositor, unha faceta na que foi enormemente prolífico. Publicou cerca de 250
estudos de primeira clase, moitos deles galardoados con importantes premios en
diversos concursos.
Alumno avantaxado de Nikolai Kukuiev herdou
del a súa magnífica técnica de construción e con tan só 15 anos chegou a ser
amplamente coñecido no seu país grazas a un artigo sobre nenos prodixio
publicado na revista «64». Pero se temos que destacar unha característica,
seguramente a mais significativa sexa a súa capacidade para crear moitas
variantes.
Foi o único damista que conseguiu os
títulos de Campión da URSS en competición [Anos 1934 en Moscú, 1952 en Leningrado
e 1957 en Járkov] e en composición artística [Ano 1967].
No ano 1937 publicou un libro no que
recolle todos os seus traballos compostos nos 10 anos anteriores.
ESTUDO
Nº19
1.27-30
...
«Ataque ao descuberto».
1.
... 17-03;
As outras opcións perden do seguinte modo:
a) 1. ... 17-13; 2.31-28, [GB]. Final básico.
b) 1. ... 18-14; 2.12-26, 17-03; 3.31-13, 03x17; 4.26-21,
17x26; 5.30x11, [GB].
c) 1. ... 18-13; 2.31x09, 17-10; 3.09-13, 10x17; 4.12-03,
[GB]. Co mesmo bloqueo da liña tronco.
2.*31x13!
...
Creando unha bifurcación de efectos semellantes.
2.
... 03x17;
Ou se 2. ... 03x16; 3.13-03, [GB]. Bloqueo angular con
dama negra en «17».
3.12-03,
[GB].
Bloqueo angular con dama negra en «16». Fermosísimo
estudo con tan só 5 pezas.
ESTUDO
Nº20
1.04-08,
12-07; 2.10-03, 07-04;
Tras dous ataques o peón foi «axudado» a coroar na casa
clave.
3.*03-16
...
Lance de espera. Necesario para descolocar a defensa.
3.
... 29-26;
Agora se:
a) 3. .... 04-21; 4.02-15, 29x12; 5.08x17, [GB]. A similar desenlace conducen
as opcións negras con 3. ... 04-14 ou 3. ... 04-18.
b) 3. ... 25-21; 4.02-15, 29x12; 5.16x25, [GB].
c) 3. ... 24-20; 4.16x23, 25-21; [Ou 4. ... 04-07; (Se 4. ... 04-18 ou 4. ... 18-21; segue
directamente 5.02-15, GB.) 5.23-14, 07x18;
6.02-15, 29x12; 7.08x13, 25-21; GB.] 5.23-14, 04x18;
6.02-15, 29x12; 7.08x13, [GB].
4.08x29,
04-14; 5.29-15, 14-32; 6.16-20, [GB].
O método xa foi visto no Estudo Nº3.
Ningún comentario:
Publicar un comentario